En plan for klimaindsatsen
Fødevareindustrien og landbruget står tilsammen for en stor del af den globale udledning af drivhusgasser. Samtidig vokser verdens befolkning, og det anslås, at der i 2050 vil være 10 milliarder mennesker på planeten, som alle skal brødfødes på trods af begrænsede ressourcer og ideelt set uden klimapåvirkning. Sammen har vi, der arbejder med fødevarer, en stor indflydelse, og vores indsats kan gøre en betydelig positiv forskel.
Hos Unilever mener de, at deres størrelse forpligter. Derfor arbejder de på at reducere klimapåvirkningen både i egen værdikæde og blandt kunder og forbrugere, udvikle bedre emballagematerialer og sikre brugen af råmaterialer med et lavere klimaaftryk. Unilever Food Solutions udvikler også gratis værktøjer, der hjælper dig med at træffe bedre beslutninger i det professionelle køkken. Her kan blandt andet nævnes Co2-beregneren, madspildsapp og inspiration til mere grønt på menuen.
Unilever Food Solutions har netop udgivet en ny folder, der omhandler deres plan for klimaindsatsen, med helt konkrete og håndgribelige indsatser for klima, natur, plast og levevilkår.
Klima og natur
Råvarerne er vigtige, når vi snakker klima og miljøpåvirkning. Der er en enorm forskel på den enkelte råvares Co2-udledning. En tredjedel af den globale udledning af drivhusgasser kommer fra fødevareindustrien og landbruget. Af den tredjedel kommer mere end halvdelen fra dyrehold. Så her kan gøres en stor forskel ved at ændre praksis.
En ting er at inspirere kunder og slutkunder til flere grønne måltider og reducere mængden af animalsk protein. Men hvordan kan man også gøre marker og afgrøder mere klimavenlige? Her er et af Unilevers store indsatsområder regenerativt landbrug. Regenerativt landbrug er en kombination af forskellige landbrugsmetoder, der tilsammen har til formål at forbedre jordens sundhed – men også jordbrugets rentabilitet. Når man arbejder på denne måde, kan jorden i højere grad holdes fugtig, hvilket reducerer risikoen for tørke og erosion. Derudover forbedres biodiversiteten, der kræves mindre gødning og pesticider, modstandsdygtigheden over for ekstremt vejr øges, og der kan lagres mere kulstof i jorden.
"Ved at fremme jordens sundhed og økosystemerne rundtomkring i verden kan vi fortsætte med at producere sunde fødevarer til alle uden at påvirke planetens sundhed negativt – og gøre landbrugssystemerne robuste og bæredygtige for fremtidige generationer." Dorothy Shaver | Global Sustainability Director | Unilever
Til eksempel arbejder Knorr tæt med den spanske tomatleverandør Agraz, om drypvanding på alle tomatmarkerne. Ved drypvanding sikrer man, at hver plante får præcis den mængde vand, den har brug for. De holder samtidig op med at vande en uge før høst – så bliver tomaterne sødest. Det kan f.eks. smages i Knorr Tomatino. Det er både sundt for jorden – men også en stor reduktion i vandforbrug.
Et andet stort initiativ fra Unilevers side er Future 50 Foods. Vidste du, at der findes mellem 20.000 og 50.000 spiselige planter på vores planet? Vi spiser dog kun 150-200 af disse på regelmæssig basis. Sammen med WWF har Unilever/Knorr opstillet 50 fødevarer, som er gode for både mennesker og planeten. Dem kan du læse mere om her: Fremtidens mad er her allerede! | Unilever Food Solutions
Plast
Hvert minut lækkes det, der svarer til en skraldevogn fyldt med plast, ned i søer og floder, og til sidst havner det i havene. Det anslås, at 100 millioner havdyr dør hvert år på grund af plast. Og man antager, at problemet vil vokse. Ellen MacArthur Foundation rapporterer i The New Plastics Economy, at der i 2050 er stor risiko for, at der vil være mere plast end fisk i jordens oceaner.
Som en global virksomhed har Unilever ansvaret for at finde bedre emballageløsninger. Fordelene ved cirkulær økonomi er tydelige – en mere effektiv anvendelse af materialer betyder lavere omkostninger og mindre affald. Unilever er på vej mod følgende mål i 2025:
- Alle produktemballager skal være genanvendelige, genbrugte eller komposterbare.
- Mindst 25 % af plasten i produkterne skal komme fra genbrugte kilder.
- Unilever skal halvere forbruget af jomfruplast.
- Der skal arbejdes på at indsamle og behandle mere plast, end de sælger.
Flere af produkterne til det professionelle marked lever allerede op til disse krav. Blandt andet er Knorr 5 kg bouillonbøtter og Hellmann’s squeezeflasker lavet af genbrugsplast. Husk desuden altid at affaldssortere bøtter til plast, så det kan genanvendes. Ellers kan det være svært at skaffe genanvendt plast nok.
Er du nysgerrig på mere? Så læs Unilevers folder om deres indsatser med konkrete eksempler lige her: Sådan tager vi ansvar for planeten og samfundet!
Har du spørgsmål til nyheden?
Du er velkommen til at kontakte forfatteren bag indholdet, hvis du har spørgsmål til nyheden, produkter og meget mere.
Unilever Food Solutions
Ørestads Boulevard 73
2300 København
Danmark
43284100
Se profil
Besøg websitet