Kompromisløs kvalitet

Det gode håndværk, råvarer af bedste kvalitet og et stramt og kompromisløst koncept. Sådan lyder opskriften på Foodpeoples succes med deres brands Il Fornaio og Jalm&B. I takt med at kvalitet fylder mere og mere i danskernes spisevaner, har Foodpeoples convenience-produkter fået en større plads i markedet.

Tekst: Louise Lindberg//KOMMID

Et 100 % økologisk håndværksbageri, der bager alt brød på surdej, hvor god kvalitet er altafgørende, og hvor de samtidig er i stand til at håndtere en vis skala. Sådan er Foodpeoples indgangsvinkel til et stigende convenience-marked. Listen over kunder, der efterspørger convenience, vokser.
– Vi har et tæt samarbejde med tunge convenience-aktører som 7-Eleven, Irma, Retreat, Circle K og andre tankstationer, der ønsker at løfte deres madmæssige image. Vi leverer brød i alle afskygninger, noget, der spises, som det er, noget, der laves til sandwich, og i stigende grad også andre brødløsninger som pizzaer, madbrød og andre produkter, der i sig selv er et måltid, siger marketingansvarlig i Foodpeople Tobias Musaeus.

LEVERER OGSÅ TIL MÅLTIDSKASSER
At markedet for måltidskasser vokser, er noget Foodpeople tydeligt ser. De leverer brød til bl.a. Skagenfood, retnemt.dk og nemlig.com.

Ny madkultur vinder frem

Convenience-markedets fremgang hænger ifølge Tobias Musaeus sammen med den måde, danskerne i dag spiser på.
– Convenience handler ikke længere kun om, at det skal være nemt, eller at vi skal blive hurtigt mætte. Vi spiser ikke længere faste måltider tre gange dagligt og så lidt snacking ved siden af, som typisk var dagens usunde element, der gav dårlig samvittighed. I dag spiser vi mindre måltider, men til gengæld ikke som sådan nogle hovedmåltider. Vi er gået over til ”grassing”, som går ud på, at vi spiser mere eller mindre konstant igennem dagen, forklarer han.

Det paradigmeskifte, som Tobias Musaeus mener, vi befinder os midt i, stiller bestemte krav til leverandørerne – for måltiderne skal være tilpas sunde, energimæssigt godt funderet, lettilgængelige, og både smag og kvalitet skal være i top.
– Vi er blevet meget mere bevidste om, hvad vi spiser – det skal både være godt for os, være nemt at gå til, da vi er pressede på tid, og samtidig have et element af forkælelse. Hvert enkelt måltid skal hjælpe os videre igennem dagen. Samtidig vil vi gerne vise, hvem vi er, med den mad, vi vælger at spise, så der er det også vigtigt, at det er god og sund mad, vi spiser, siger Tobias Musaeus.

To bliver til én

Især de seneste par år er der kommet fart på convenience i Foodpeople. En ting er, at de følger med ovenstående tendens – noget andet er, at de for et par år siden gennemgik en sammenlægning, som gør det naturligt netop at gå convenience-vejen.
– Vi har haft convenience-produkter på hylderne i mange år, men da vi for et par år siden slog Trianons stolte danske traditioner sammen med det mindst lige så stolte italienske håndværk i Il Fornaio, skete der virkelig noget, siger Tobias Musaeus.

Il Fornaio har i mange år leveret friskbagt italiensk surdejsbrød til både retail og foodservice. På samme måde har det populære danske kvalitetsbageri Trianon i årevis haft førertrøjen på inden for dansk bagværk. I 2014 slog de pjalterne sammen. Il Fornaio indgik partnerskab med Trianons B2B-salg med henblik på løbende at overtage dette. I 2015 kom brandet Jalm&B til. Her mødes det bedste fra de to verdner – det danske og det italienske i en ny, eksperimenterende udgave. Og i 2016 blev de tre brands – Il Fornaio, Trianon og Jalm&B – koblet sammen i fællesbetegnelsen Foodpeople.


Kompromisløs kvalitet vandt

Der er aktivitet i Foodpeoples bageri døgnet rundt. Omkring 60 bagere bager primært om natten de klassiske danske produkter, mens der om dagen bages italiensk.
– Vores italienske brød kommer typisk på køl eller frost, så de er helt friske, når kunden skal bruge dem. Vi tillader ikke e-numre, så måden, vi bevarer friskheden på, er ved at fryse brødet ned, forklarer Tobias Musaeus og fortæller, at det bærende element i Foodpeople er kvalitet.

– Vi går ikke på kompromis med kvaliteten, overhovedet. Det ved vores kunder godt. Vi har måske til tider virket besværlige, fordi vi nægtede at gå på kompromis, men kvalitet er båret af det gode håndværk, de gode råvarer og tiden. En dej skal have tid til, at kvaliteten i råvaren træder frem. Sådan har det været i Il Fornaio i mange år – og det skal nu forenes med dyder fra Trianon om, at kunden altid har ret, og at der frem for alt skal leveres til tiden. Men fordi vi insisterer på, at kvalitet er det vigtigste, og at det skal være håndværket, der taler, så har Il Fornaios værdier vundet – vi er kompromisløse, når det gælder kvalitet. Vi leverer 100 % økologisk, surdejsbaseret brød uden nogen former for e-numre.

Foodpeople oplever, at kunderne i højere grad end tidligere efterspørger økologi og bæredygtighed som en generel del af konceptet.
– Vi var på et tidspunkt bange for, at vi ville knække nakken på at stå fast på økologien, for det betød, at vi var dyrere, og uanfægtet, at kvaliteten også var højere, så var det et faktum. Men i takt med at prisen på økologiske råvarer falder, bliver vi mere og mere konkurrencedygtige. Og kvaliteten holder vi stadig fast i, siger Tobias Musaeus.

Det skarpe kvalitetsfokus kommer ikke ud af ingenting. Elvio Milleri og Edelvita de Santos, der sammen med Alessandro Jacoponi grundlagde Il Fornaio i 1988, står også bag Michellin-restauranten Era Ora – som fik den første stjerne i 1997, og som har beholdt den lige siden.

Udvikling i samarbejde med kunden

En af Foodpeoples styrker i kampen om convenience-kunderne er, ud over kundens sikkerhed for kvalitet, ifølge Tobias Musaeus, at Foodpeople kan levere både mindre og større partier alt efter behov. Og så fylder samarbejdet med kunderne meget.
– Vi har kokke ansat til at udvikle opskrifter, men kunderne byder også ofte ind med høj faglig ekspertise, så vi sammen finder frem til nye, spændende produkter. Vi mødes typisk med kundens køkkenansvarlige og taler om råvarer, formater, specifik produktudvikling osv. På den måde finder vi sammen de produkter, der matcher kundens behov og samtidig giver dem det uforudsigelige tvist, afslutter Tobias Musaeus.

BONUSINFO
Navnet Jalm&B er akronym af Trianons grundlæggere og efterkommere, Jørgen, Anton, Ludvig, Max og Bøje.

Har du spørgsmål til nyheden?

Du er velkommen til at kontakte forfatteren bag indholdet, hvis du har spørgsmål til nyheden, produkter og meget mere.

Madværkstedet
Dirch Passers Allé 76
2000 Frederiksberg
Danmark
33139292
Se profil
Skriv en e-mail
Besøg websitet

Seneste nyheder

01.04.2020

F50 - Sprout out Loud

At dyrke spirer er spændende, og resultatet er ligeså lækkert, som det er sundt.

11.03.2020

Convenience på flere niveauer

En ting er de convenience-løsninger, køkkenerne tilbyder for at gøre hverdagen nemmere for deres...

11.03.2020

Kompromisløs kvalitet

Det gode håndværk, råvarer af bedste kvalitet og et stramt og kompromisløst koncept. Sådan lyder...

11.03.2020

Fra fisk til komplette måltider

For 15 år siden startede de med fiskelevering til private, fordi de ville gøre det nemmere for da...

11.03.2020

Tag aftensmaden med hjem fra kantinen

Er arbejdsdagen trukket lidt ud, skal I hurtigt videre til familiens fritidsaktiviteter, eller...

11.03.2020

Convenience har vækstpotentiale

Trine Hahnemann stiftede i 1996 Frokostkompagniet – ud fra et ønske om at lave hjemmelavet kantin...

11.03.2020

Danskernes madvaner

Hvordan har danskernes madvaner ændret sig de seneste år? Er der nogen karakteristika, vi kan læn...

11.03.2020

Brands med forskellige styrker

Nogle brands har stor værdi, fordi de lokker kunder til. Andre fordi de er sikkerhed for god kval...

X

FÅ DEN SENESTE INSPIRATION DIREKTE I DIN INDBAKKE

Gå ikke glip af produktnyt, inspiration, opskrifter og meget mere. Tilmeld dig her.