X

FÅ DEN SENESTE INSPIRATION DIREKTE I DIN INDBAKKE

Gå ikke glip af produktnyt, inspiration, opskrifter og meget mere. Tilmeld dig her.

Hvad dufter i af?

Det måltid, som altid minder dig om din barndom. Den parfume eller creme, som får dig til at tænke på din mormor. Den særlige duft, som bringer dine tanker tilbage til et hjem, du altid er kommet i. Dufte genkalder minder og følelser og er derfor et effektivt middel til at påvirke menneskets præferencer og beslutninger.

Tekst: Louise Lindberg//KOMMID

Lugtesansen er noget særligt. Som den eneste af vores sanser har lugtesansen direkte forbindelse til vores følelser. Nerverne i næsen har direkte sammenhæng med det limbiske system – et primitivt område i hjernen, hvorfra bl.a. sult, frygt, seksualdrift og hukommelse styres. I højere grad end andre sanseindtryk påvirker dufte vores følelser og udløser minder, som afgør vores præferencer.

VIDSTE DU ...

  • At 75 % af vores humør i løbet af en dag er påvirket af de dufte, vi udsættes for?

  • At vores humør stiger 40 % ved en behagelig duft i rummet?

Dufte fremkalder følelser

Bruger du dufte strategisk, kan du påvirke de valg, dine kunder og gæster tager. Lugtesansen minder os om tidligere oplevelser og genkalder – på godt og ondt – visuelle billeder, som skaber præferencer. En duft fremkalder pr. automatik særlige følelser, som vores rationelle hjerne ikke er i stand til at fravælge. Før vi kan nå at reagere rationelt, har hjernen ud fra minder genkaldt

en følelse, som bliver bestemmende for hjernens reaktion.

De honningristede lune mandler, som minder os om jul, og den knasende fornemmelse fra barndommen – som gør, at vi køber dem, selv om den rationelle hjerne måske ville have mindet os om, at vi er på kur eller egentlig ikke synes, de smager så fantastisk længere.

Det velkendte trick med at bage brød, inden potentielle huskøbere kommer forbi til åbent hus, fordi hjemmebag oftest associeres med hygge og hjemlighed, og vi håber, at de vil få netop dén følelse i huset.

Den friskbryggede kaffe, der med sin velkendte og tillokkende duft får kunden til at impulskøbe en kop med på vejen.

Alt sammen eksempler på, hvordan lugtesansen påvirker vores beslutninger og handlemønstre.

Strategisk brug af dufte

Duftekspert Christine Hærslev, der har arbejdet med rådgivning inden for dufte i mere end ti år, peger på, at man ved at tænke dufte ind som en del af ens samlede forretning kan skabe individuelle præferencer hos kunder og gæster, der overordnet vil styrke ens brand og generelt skabe en tættere relation til kunden.

– Dufte har langt større betydning for folks opfattelse af omgivelserne, end man lige regner med. Formår man at skabe en dejlig atmosfære
i sin restaurant eller kantine, kommer kunderne igen. Det handler ikke kun om maden, der bliver serveret, men om totaloplevelsen, og her spiller dufte en helt afgørende rolle, siger hun.

Nye duftoplevelser

Det er altså ikke kun de duftpåvirkninger, som genkalder positive minder, der giver mening at arbejde med. For én ting er at genkalde positive duftminder og lukrere på disse. En anden er at skabe nye duftoplevelser og dermed minder, som fremadrettet vil blive husket.

Fjern lugtgener

En af de første ting, man bør overveje, når man arbejder med dufte, er ifølge Christine Hærslev, om der er uønskede dufte, der skal fjernes.
– Noget så simpelt som at sikre, at lugtgener
fra toiletterne er væk, og at eliminere duftstoffer fra bl.a. nye tæpper, nymalede vægge, møbler og andet, som ellers nemt forstyrrer en positiv oplevelse.

Et andet væsentligt element for at skabe en positiv totaloplevelse er at sikre, at udsugningen i ens spiseområde fungerer optimalt.
– Når man er færdig med at spise og sidder mæt og tilfreds, er det heller ikke mad, man har lyst

til at dufte. Man kan jo næsten få madlede ved tanken om mere mad, og det er ikke ligefrem den følelse, man gerne have gæsten til at forlade stedet med, påpeger hun.

Unikke dufte

Når alle uhensigtsmæssige dufte er fjernet, og et godt indeklima er etableret, er næste skridt ifølge Christine Hærslev at overveje, hvilke dufte der vil passe til ens gæster og ikke mindst ens målsætning.

– Hvor skal duften bruges og til hvad? Nogle duftnoter giver mere mening i en restaurant end i en hotellobby. Man skal overveje, hvad det er, duften skal. Skal den berolige, øge sult, pirre ens nysgerrighed eller noget helt fjerde?

Sansepåvirkning via duft handler altså ikke blot om, at vi i køkkenerne og der, hvor maden serveres, kan genkalde tidligere positive duftoplevelser, men også om at skabe nye indtryk, som kan lagres i erindringen og genkaldes som noget positivt ved senere sanseindtryk. Noget, der gør, at det er rart at være der, at vi har lyst til at komme igen, og at vi omtaler stedet positivt.

Vil man skille sig ud, kan man få designet en unik duft, der skaber genkendelighed. Noget, flere kæder eksempelvis benytter sig af.

En af udfordringerne med dufte er, at de opfattes forskelligt. Derfor er det ifølge Christine Hærslev væsentligt, at man får en duft, der passer til ens primære kundegruppe: de vigtigste gæster.

– På den måde vil man tilfredsstille langt de fleste og skabe positiv omtale af ens brand, siger hun.

Danmark halter efter

I Danmark fylder dufte mindre end i mere eksotiske lande. Ifølge Christine Hærslev hænger det sammen med, at Danmark er et mere koldt land, hvor dufte generelt er mindre dominerende i omgivelserne, og at den vestlige kultur ikke prioriterer lugtesansen så højt som de øvrige sanser. Samtidig vurderer hun, at vi er omkring ti år bagud i forhold til mange andre lande.
– Der hersker stadig meget usikkerhed og uvidenhed omkring brugen af dufte som strategisk redskab. Mange er bange for, at det strider mod bæredygtighed og ikke er godt for miljøet, men sådan forholder det sig ikke, siger hun.

Så i stedet for at ignorere eller udsætte på grund af usikkerhed mener Christine Hærslev, at man skal starte med at se på sit spisested som en helhed, hvor gæsterne, uanset hvad man gør eller ikke gør, vil blive sansepåvirket.

– Så er det op til en selv at afgøre, om denne påvirkning skal give positive eller negative følger. Der er ingen tvivl om, at der er enorme potentialer for større kundeloyalitet og mersalg for dem, der kaster sig over sansepåvirkning med dufte, afslutter hun.

GODE RÅD FRA CHRISTINE HÆRSLEV

• Tænk altid på førstehåndsindtrykket, når jeres gæster træder ind i eller forlader jeres spisested. Her kan dufte være med til at
skabe genkendelse og tryghed.

• Duften skal passe til rummets størrelse og indretning.

• Vil du fjerne lugtgener fra fx mados, bør du have en duft, som både indeholder neutralisering og friske duftnoter.

• Serverer du meget forskellig mad – eksempelvis i en kantine – er det en god idé at bruge duftnoter fra krydderurter – eksempelvis basilikum – eller ingefær eller citron.


OM CHRISTINE HÆRSLEV

Ejer af HÆRSLEV ApS, som leverer kundetilpassede duftløsninger til virksomheder og private. Ud over at rådgive er hun foredragsholder, hvor hun inspirerer med viden om den nyeste forskning inden for dufte. Hun har arbejdet med dette nichefelt siden 2010. Tidligere arbejdede hun med kundeloyalitetsprogrammer, oplevelser og events.

Har du spørgsmål til nyheden?

Du er velkommen til at kontakte forfatteren bag indholdet, hvis du har spørgsmål til nyheden, produkter og meget mere.

Madværkstedet
Dirch Passers Allé 76
2000 Frederiksberg
Danmark
33139292
Se profil
Skriv en e-mail
Besøg websitet

Seneste nyheder

05.11.2024

Har du styr på julens bagværk?

Den er go’ nok! Julen står for døren, og før man ved af det, kimer det til julefest og julebag.

05.11.2024

Nye plantebaserede serveringer til sæsonen

– til dig, der skaber madoplevelser hver dag.

05.11.2024

Skab nye smagsoplevelser med ribs, tyttebær og kirsebærsauce

I jeres professionelle køkken er ribs, tyttebær og kirsebærsauce fantastiske ingredienser.

05.11.2024

Hvordan lyder bæredygtighed i dine ører?

Hør podcast-serien ’Til Bords’ om bæredygtighed i køkkenet og få konkrete råd, du kan bruge i hver

28.10.2024

En plan for klimaindsatsen

Hvordan kan fødevareindustrien tage ansvar for klimaforandringerne og gøre en positiv forskel?

01.10.2024

Hold fingeren på bagepulsen med Valsemøllen!

Opdag de nyeste trends inden for bagning og de hotteste tendenser på sociale medier.

23.09.2024

On Trend Menus 2024

Få de nyeste trends inden for foodservice samt inspiration og opskrifter til at implementere dem!

23.09.2024

Grab & Go - Mad på farten

Mangler du inspiration til mad på farten? Så læs den nye folder med opskrifter og idéer til Grab&Go!