Greenwashing
Når en virksomhed anvender miljø- eller klimaudsagn, skal man være opmærksom på, at der i stigende grad er fokus på, at virksomheden kan dokumentere de udsagn som fremføres.
Hvis ikke virksomheden kan dokumentere de påstande, de anvender, kan de blive beskyldt for greenwashing – altså at virksomheden giver et forkert indtryk af deres miljøperformance. Vi har igennem de seneste år set flere eksempler på, at NGO’er (folkelige miljøorganisationer) har klaget til Forbrugerombudsmanden, fordi de mente, at specifikke virksomheder brugte udokumenterede miljø- eller klimapåstande. Flere af disse klager har ført til sager om vildledende markedsføring, og Forbrugerombudsmanden har også taget flere sager op på eget initiativ.
Forbrugerombudsmanden har udgivet Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring, hvis formål er at hjælpe virksomheder til at undgå vildledende udsagn om deres produkters miljømæssige egenskaber
Den fulde guide kan læses her
Har du spørgsmål til nyheden?
Du er velkommen til at kontakte forfatteren bag indholdet, hvis du har spørgsmål til nyheden, produkter og meget mere.
Madværkstedet
Dirch Passers Allé 76
2000 Frederiksberg
Danmark
33139292
Se profil
Skriv en e-mail
Besøg websitet