Brands med forskellige styrker
Nogle brands har stor værdi, fordi de lokker kunder til. Andre fordi de er sikkerhed for god kvalitet. Og igen andre fordi de gør driften nemmere. Tivoli Hotel samarbejder med mange forskellige brands – af forskellige årsager.
Tekst: Louise Lindberg//KOMMID
Tivoli Hotel har mange internationale gæster med præferencer for bestemte brands.
– Mange kunder kender og efterspørger de store brands som Carlsberg og Coca Cola. Vi ville sikkert sagtens kunne sælge noget andet, men det er vigtigt for vores gæster, at der er noget, de kan genkende. Her har brandet et stor værdi, for det er noget, der indfrier gæstens forventninger, siger Jesper Poulsen, Food and Beverage Manager i Tivoli Hotel.
Kvalitet og god smag
I hotellets a la carte restaurant kommer forskellige brands også indimellem på menukortet.
– Vi vil gerne sende et signal om, at vi bruger bestemte brands, som er udtryk for god kvalitet. Fx har vi indimellem kyllinger fra Hopballe Mølle på menuen. Vi vil gerne vise, at vi bakker op om lokale producenter. Især i vores a la carte restaurant har det stor værdi, at vi har fundet et produkt af en særlig høj kvalitet. Det er kunderne villige til at betale for og derfor kan vi også betale lidt mere for varerne. For brands er dyrere. Men også en helt anden kvalitet, siger Jepser Poulsen.
Fokus ligger på den gode kvalitet. Ikke mindst i køkkenet. Derfor er det ikke nødvendigvis de store kendte brands, som her har en plads.
– Gæsterne kan jo ikke se, hvilken mayonnaise, vi bruger, så her er det kvalitet og den gode smag, der er den væsentligste faktor for os. Nogle brands er garant for god kvalitet, men sådan er det jo ikke altid. Det er i hvert fald ikke altid de største brands, som vi mener er de bedste, siger Jesper Poulsen.
Det tætte samarbejde
Det tætte samarbejde med leverandørerne er ifølge Jesper Poulsen altafgørende.
– Stor fleksibilitet og sikkerhed for stabil kvalitet er helt afgørende parametre for os i et leverandørsamarbejde. Vi har eksempelvis et tæt personligt samarbejde med vores slagter Gert Nielsen, som for os er garant for smag, mørhed, leveringsdygtighed, fleksibilitet osv. Vi kunne sagtens lave one stop-shopping hos en grossist, men der har vi bare ikke mulighed for samme fleksibilitet, omstillingsparathed og tætte føling med produktet. Det handler også meget om tillid. Vi har snart været her i 8 år og vi har ikke én eneste gang haft en situation, hvor kødet ikke har været i orden.
Især på kød, fisk og grøntsager er det tætte leverandørsamarbejde vigtigt for Tivoli Hotel. Men også med andre produkter giver det tætte samarbejde mening. Det er hotellets samarbejde med Rynkeby et eksempel på.
– Rynkeby er en stor virksomhed med en meget bred produktportefølje, som kan opfylde vores forskellige behov. Det ene sted i huset har vi brug for én kvalitet og et andet sted en anden. Det betyder meget, at de kan levere det hele, siger Jesper Poulsen.
Det mener han dog også, at der er andre, der kan. Derfor er det ikke den primære årsag til det mangeårige samarbejdet med Rynkeby.
– Det helt afgørende er følelsen af, at de er der for os. At det ikke er os, der gør noget for dem, men at vi kan mærke, at vi er kunden. At de holder os opdateret og servicerer os. Vi forventer, at de står på pinde for os. Den personlige relation er meget vigtig og der ligger et stort ansvar på konsulentens skuldre.
Samarbejde frigiver ressourcer
Samarbejdet har givet Rynkeby mulighed for at opstille juiceanlæg op i hotellets restaurant, så gæsterne til morgenmaden kan trykke på den juice, de ønsker – og samtidig eksponeres for Rynkebys brand.
– Det har driftsmæssig stor værdi for os at have anlæggene, for vi sparer både en masse affald og mange arbejdstimer. Vi havde tidligere 1 liters juice, som vi hældte op, og det er virkelig mange gange, det skal gøres hver morgen. Det holdt sig jo heller ikke koldt på samme måde, som juicen i Rynkebys anlæg gør. Så er der mange fordele ved det system, siger Jesper Poulsen.
Den personlige relation
Selv om Tivoli Hotel ikke udelukker samarbejde med små leverandører, så ender det også med nogle af en vis størrelse, fordi hotellet er oppe i så store volumener og ikke kan risikere, hvis en leverandør pludselig ikke kan levere varen. Når de vælger leverandør er der mange aspekter i spil.
– Udover fleksibilitet, leveringsdygtighed, kvalitet og smag, så er økonomien også i spil. Vi er så store, at det gør en kæmpe forskel, hvad jeg skal give for varen det ene sted frem for det andet. Der vurderer vi, om der er nok merværdi, når vi tager et brand ind, afslutter han.
Har du spørgsmål til nyheden?
Du er velkommen til at kontakte forfatteren bag indholdet, hvis du har spørgsmål til nyheden, produkter og meget mere.
Madværkstedet
Dirch Passers Allé 76
2000 Frederiksberg
Danmark
33139292
Se profil
Skriv en e-mail
Besøg websitet