Den store klimadatabase

I mangel på en anerkendt fælles beregningsmetode og fælles data, udgav klimatænketanken Concito i 2021 Den store klimadatabase.

Den store klimadatabase version 1 er udgivet af CONCITO i samarbejde med 2.-0 LCA consultants og med støtte fra Salling Fondene. Databasen er den første offentligt tilgængelige database i verden med ensartede, detaljerede og transparente beregninger af det gennemsnitlige klimaaftryk fra forskellige fødevarer. 

For alle produkter er udledningen opdelt i landbrug, indirekte arealanvendelse (ILUC), forarbejdning, emballage, transport og detailhandel.

Den store klimadatabase giver virksomheder, myndigheder og borgere fri adgang til livcyklusanalyser af klimabelastningen fra 500 af de mest almindelige fødevarer på det danske marked. Databasen kan belyse klimaeffekten af fødevareforbruget og bidrage til at fremme mere klimavenlige madvaner.

Klimadatabasen kan findes her https://denstoreklimadatabase.dk/

Den Store Klimadatabase er et meget nemt tilgængelig arbejdsværktøj, men man bør dog være opmærksom på, at klimadatabasen er beregnet på en metode, der på flere måder afviger fra, hvordan klimaaftryk typisk beregnes. Så det kan være svært at sammenligne Den store klimadatabases resultater med beregninger foretaget med udgangspunkt i EU´s metode, der beregnes anderledes.

Ligeledes skal man være opmærksom på at Den store klimadatabase er beregnet som de gennemsnitlige klimaaftryk fra 500 varer. Det betyder, at, inden for eksempelvis tomatproduktion, vil der være produktionsmetoder, der udleder betydeligt mere end andre, men i første omgang skelnes ikke mellem drivhus og friland eller mellem økologisk og konventionel produktion, men alene ud fra gennemsnittet.

Har du spørgsmål til nyheden?

Du er velkommen til at kontakte forfatteren bag indholdet, hvis du har spørgsmål til nyheden, produkter og meget mere.

Madværkstedet
Dirch Passers Allé 76
2000 Frederiksberg
Danmark
33139292
Se profil
Skriv en e-mail
Besøg websitet

Seneste nyheder

25.03.2022

Greenwashing

Når en virksomhed anvender miljø- eller klimaudsagn, skal man være opmærksom på, at der i stigende..

25.03.2022

”Grøn markedsføring”

Mange virksomheder ønsker at fortælle deres kunder om, hvad de gør for at minimere miljø- eller klim

25.03.2022

Den store klimadatabase

I mangel på en anerkendt fælles beregningsmetode og fælles data, udgav klimatænketanken Concito i...

25.03.2022

Klimaberegning

I EU's fælles miljøplan Green Deal hedder det, at "Virksomheder, der bruger 'grønne udsagn’ i...

25.03.2022

Klima og fødevarer

FN’s klimapanel (IPCC) anslår, at det globale fødevaresystem står for cirka 30 pct. af de samlede...

25.03.2022

Den danske klimalov

Folketinget vedtog i 2020 den danske klimalov.

25.03.2022

Parisaftalen

Den ubetinget største miljøudfordring, som jorden står over for, er klimaforandringerne.

25.03.2022

Danmark mod madspild

Danmark mod Madspild er et projekt under tænketanken ONE\THIRD. Danmark mod Madspild er en...

X

FÅ DEN SENESTE INSPIRATION DIREKTE I DIN INDBAKKE

Gå ikke glip af produktnyt, inspiration, opskrifter og meget mere. Tilmeld dig her.