Convenience har vækstpotentiale

Trine Hahnemann stiftede i 1996 Frokostkompagniet – ud fra et ønske om at lave hjemmelavet kantin...

Convenience har vækstpotentiale

Trine Hahnemann stiftede i 1996 Frokostkompagniet – ud fra et ønske om at lave hjemmelavet kantinemad fra bunden. I dag ejer og leder hun Hahnemanns Køkken, hvor 40 fastansatte dagligt laver mad til 2.400 gæster i otte kantiner i Storkøbenhavn. Hun arbejder i både ind- og udland med at forbedre madkvalitet, holder foredrag om skandinavisk mad, har afholdt to TEDx Talks, udgivet en række kogebøger og optræder ofte i medierne med sin viden om og holdning til mad. Vi fangede hende til en kort snak om danskernes madvaner.

Tekst: Louise Lindberg//KOMMID

Hvordan oplever du, at danskernes madvaner har ændret sig?

Det er helt tydeligt, at vi spiser på en anden måde i dag end for år tilbage. Vi har tilpasset vores spisemønstre den måde, vi ellers lever vores liv på. Eksempelvis børnefamilier og unge par søger i høj grad nemme, men gode løsninger, hvor de ikke selv skal bruge for meget tid i køkkenet. De vil have masser af grøntsager, gerne vegetariske retter, gode råvarer. De vil spise ordentligt, selv om de ikke selv kan eller vil bruge tiden i køkkenet.

Er det en tendens, der er gældende i hele landet?

Nej, det er helt klart et storbyfænomen. Udvalget skal være stort nok, før det er interessant. Det har længe været set i London og andre storbyer, nu er det også kommet til de store byer her i Danmark – vi henter mad, der enten er færdigtilberedt eller hurtigt kan laves færdigt.

Hvordan udvikler sådan en tendens sig?

Udbuddet i supermarkederne stiger også enormt. Når de satser på det, så ved man, at der er et marked. En tendens som den starter typisk i foodservice, og når supermarkederne ser, at det er noget, forbrugerne vil have, tester de det af og sætter i gang – og så går det typisk tilbage i foodservice igen med endnu flere tilbud til forbrugerne.

Er konkurrencen inden for convenience-løsninger til forbrugerne stor?

Lige nu åbner der hver måned et nyt convenience-sted, hvor kunderne kan hente færdigtilberedt kvalitetsaftensmad med hjem. Konkurrencen er enorm, men det er markedet også – og jeg tror kun, vi har set begyndelsen. Dette område er jo stadig kun en lille del af den mad, der købes ude, så der er et kæmpe vækstpotentiale bare inden for den del af convenience-området.

Oplever I efterspørgsel på convenience-food i jeres kantiner?

I høj grad. Vi har tilbudt måltidsløsninger til at tage med hjem i flere år, men det har særligt været fredagsmad. Nu ruller det virkelig. Faktisk er det jo begrænset, hvor meget tid man har i kantinerne til at lave den slags, så der kommer andre spillere på banen med bredere udvalg. Vi åbner derfor også snart selv et sted, hvor kunderne kan hente forskellige convenience-løsninger – især med mange grønne og kødfrie retter.

Er der er kommet flere produkter på markedet fra leverandørerne, som gør det nemmere at lave god mad fra bunden?

For mig er hjemmelavet mad noget, jeg selv laver helt fra bunden, men jeg tror helt sikkert, at der er et marked for, at leverandørerne laver nogle løsninger, der kvalitetsmæssigt minder om det hjemmelavede. En bedre kvalitet fra leverandørerne, som gør det nemmere i de køkkener, der bruger den slags løsninger, vil da kunne spare nogle ressourcer og måske også hæve niveauet. Vi ser det allerede – en koldhævet surdejsbolle, der er lavet fra en færdigblanding. Selv om den ikke er hjemmelavet, hæver den måske niveauet i nogle køkkener. Og leverandørerne er nødt til at komme med på vognen – ellers kommer de virkelig til at miste markedsandele i hele denne udvikling af convenience.

Har du spørgsmål til indholdet?

Du er velkommen til at kontakte virksomheden bag indholdet, hvis du har yderligere spørgsmål.

Madværkstedet Online

Havnegade 39
1058 København
Danmark
Tlf: 33 13 92 92

NY INSPIRATION FRA BRANDS DU KENDER. SAMLET ÉT STED OG DIREKTE I DIN INDBAKKE.